A Bacula egy biztonságimentés-készítő program, amely lehetővé teszi az adatok mentését, visszaállítását és ellenőrzését a hálózatán. Léteznek Bacula kliensek Linux, Windows és Mac OS X rendszerekre is, ezzel keresztplatformos hálózati megoldássá emelve azt.
A Bacula több, a mentendő fájlok és a mentési hely kezelésére szolgáló összetevőből és szolgáltatásból áll:
-
Bacula Director: ez a szolgáltatás vezérli az összes mentési, visszaállítási, ellenőrzési és archiválási műveletet.
-
Bacula Console: ez az alkalmazás lehetővé teszi a kommunikációt a Directorral. A konzolnak három változata van:
-
Szövegalapú parancssori verzió.
-
Gnome-alapú GTK+ felület.
-
wxWidgets grafikus felület.
-
-
Bacula File: ez ismert Bacula Client programként is. Ezt az alkalmazást a mentendő gépekre kell telepíteni, és a Director által kért adatokért felelős.
-
Bacula Storage: az adatok fizikai adathordozóra mentését és visszaállítását végrehajtó programok.
-
Bacula Catalog: az összes mentett fájl fájlindexeinek és kötetadatbázisainak karbantartásáért felelős, lehetővé téve az összes archivált fájl gyors megkeresését és visszaállítását. A Catalog három különböző adatbázis-kezelőt támogat, ezek a MySQL, PostgreSQL és SQLite.
-
Bacula Monitor: lehetővé teszi a Director, a File démonok és a Storage démonok megfigyelését. A Monitor jelenleg csak GTK+ felületű alkalmazásként érhető el.
Ezek a szolgáltatások és alkalmazások több kiszolgálón és kliensen is futhatnak, vagy telepíthetők egy gépre is, ha csak egy lemezt vagy kötetet kell menteni.
A különböző Bacula összetevőket több csomag tartalmazza. A Bacula telepítéséhez adja ki a következő parancsot:
sudo apt-get install bacula
Alapértelmezésben a bacula csomag egy MySQL adatbázist használ a Cataloghoz. Ha inkább a SQLite vagy PostgreSQL egyikét szeretné használni, akkor telepítse a bacula-director-sqlite3 vagy bacula-director-pgsql csomagot.
A telepítési folyamat bekéri az adatbázis adminisztrátorának és a bacula adatbázis tulajdonosának hitelesítési adatait. Az adatbázis adminisztrátorának rendelkeznie kell az adatbázis létrehozásához szükséges jogosultságokkal, további információkért lásd a „MySQL” szakaszt.
A Bacula konfigurációs fájljai a „{}” zárójelekkel határolt direktívákból álló erőforrások alapján vannak formázva. Minden Bacula-összetevőhöz tartozik egy önálló fájl az /etc/bacula
könyvtárban.
A különböző Bacula-összetevőknek fel kell hatalmazniuk magukat egymás felé. Erre szolgál a password direktíva. A Storage erőforrás jelszavának például az /etc/bacula/bacula-dir.conf
fájlban meg kell egyeznie a Director erőforrás jelszavával az /etc/bacula/bacula-sd.conf
fájlban.
Alapértelmezésben a Client1 nevű háttérfeladat alapértelmezésben be van állítva a Bacula Catalog archiválására. Ha a kiszolgálóval több kliens mentését tervezi, akkor a feladat nevét valamivel jellegzetesebbre kell módosítania. A név módosításához szerkessze az /etc/bacula/bacula-dir.conf
fájlt:
# # Az elsődleges éjszakai mentési feladat definiálása # Ez a feladat alapértelmezésben a lemezre ment Job { Name = "BackupServer" JobDefs = "DefaultJob" Write Bootstrap = "/var/lib/bacula/Client1.bsr" }
A fenti példa a feladat nevét BackupServerre változtatta, a gépnévnek megfelelően. A „BackupServer” helyett saját gépének nevét használja, vagy más leíró nevet. |
A Console segítségével lekérdezhetők a feladatok a Directortól, de a Console nem root felhasználóval való használatához a felhasználónak a bacula csoportban kell lennie. Adja ki a következő parancsot felhasználó felvételéhez a bacula csoportba:
sudo adduser felhasználónév bacula
A felhasználónév helyére a tényleges felhasználónevet írja. Ha az aktuális felhasználót adja hozzá, akkor ki, majd újra be kell jelentkeznie az új jogosultságok életbe lépéséhez. |
Ez a szakasz leírja, hogyan mentheti egyetlen gép megadott könyvtárait helyi szalagos meghajtóra.
-
Elsőként a tároló eszközt kell beállítani. Szerkessze az
/etc/bacula/bacula-sd.conf
fájlt, és vegye fel a következőket:Device { Name = "Tape Drive" Device Type = tape Media Type = DDS-4 Archive Device = /dev/st0 Hardware end of medium = No; AutomaticMount = yes; # az eszköz beolvasása a megnyitásakor AlwaysOpen = Yes; RemovableMedia = yes; RandomAccess = no; Alert Command = "sh -c 'tapeinfo -f %c | grep TapeAlert'" }
A példa egy DDS-4 szalagos meghajtóhoz készült. Módosítsa a Media Type és Archive Device sorokat a hardverének megfelelően.
A fájl további példáinak egyikét is kiveheti megjegyzésből.
-
Az
/etc/bacula/bacula-sd.conf
fájl szerkesztése után újra kell indítani a Storage démont:sudo /etc/init.d/bacula-sd restart
-
Most vegyen fel egy Storage erőforrást az
/etc/bacula/bacula-dir.conf
fájlba az új eszköz használatához:# A "TapeDrive" tárolóeszköz meghatározása Storage { Name = TapeDrive # Ne használja a "localhost" értéket Address = backupserver # Itt teljes képzésű nevet használjon SDPort = 9103 Password = "Cv70F6pf1t6pBopT4vQOnigDrR0v3LT3Cgkiyj" Device = "Tape Drive" Media Type = tape }
Az Address direktívának a kiszolgáló teljes képzésű tartománynevét kell tartalmaznia. A backupserver helyére a tényleges gépnevet írja.
Győződjön meg róla, hogy a Password direktíva az
/etc/bacula/bacula-sd.conf
fájlban lévővel azonos jelszót tartalmaz. -
A következők hozzáadásával hozzon létre egy új FileSet erőforrást, amely meghatározza a mentendő könyvtárakat:
# LocalhostBacup FileSet. FileSet { Name = "LocalhostFiles" Include { Options { signature = MD5 compression=GZIP } File = /etc File = /home } }
Ez a FileSet az
/etc
és/home
könyvtárakat menti. Az Options erőforrás direktívái megadják, hogy a FileSet hozzon létre minden mentett fájlhoz MD5 aláírást, és a fájlokat GZIP használatával tömörítse. -
Ezután hozzon létre egy új Schedule erőforrást a mentési feladathoz:
# LocalhostBackup ütemezés - napi. Schedule { Name = "LocalhostDaily" Run = Full daily at 00:01 }
A feladat minden nap éjfél és dél után egy perccel fut le. Számos további ütemezési beállítás is elérhető.
-
Végül hozza létre a Job erőforrást:
# Helyi gép mentése. Job { Name = "LocalhostBackup" JobDefs = "DefaultJob" Enabled = yes Level = Full FileSet = "LocalhostFiles" Schedule = "LocalhostDaily" Storage = TapeDrive Write Bootstrap = "/var/lib/bacula/LocalhostBackup.bsr" }
A feladat minden nap teljes mentést végez a szalagos meghajtóra.
-
Minden felhasznált szalaghoz szükség van egy címkére. Ha az aktuális szalagnak nincs címkéje, akkor a Bacula e-mailben értesíti erről. Adja ki a következő parancsot szalag felcímkézéséhez a Console használatával:
bconsole
-
A Bacula Console parancssorában adja ki a következőt:
label
-
Ez rákérdez a Storage erőforrásra:
Automatically selected Catalog: MyCatalog Using Catalog "MyCatalog" The defined Storage resources are: 1: File 2: TapeDrive Select Storage resource (1-2):
2
-
Adja meg az új Volume nevet:
Enter new Volume name:
Vasárnap
Defined Pools: 1: Default 2: ScratchA Vasárnap helyére a kívánt címkét írja.
-
Most válassza ki a Pool-t:
Select the Pool (1-2):
1
Connecting to Storage daemon TapeDrive at backupserver:9103 ... Sending label command for Volume "Sunday" Slot 0 ...
Gratulálunk, ezzel elkészült a Bacula beállításával a helyi gép biztonsági mentésére a géphez kapcsolt szalagos meghajtóra.
-
A Bacula további konfigurációs beállításaival kapcsolatban nézze meg a Bacula User's Manual oldalt.
-
A Bacula honlapja beszámol a Bacula legfrissebb híreiről és fejlesztéseiről.
-
Nézze meg az Ubuntu wiki Bacula oldalát is.